woensdag 7 mei 2014




Bij ons wordt er erg graag getekend en gekleurd. Dit doen we dan ook vaak. Maar 1 keer in de maand gaan we er echt voor zitten. Eerst deed ik dit alleen met mijn oudste zoon maar nu ben ik er ook bij onze jongste mee begonnen.
Ik heb eerst een gesprekje met mijn zoon. Ik vraag hem wat hij de afgelopen tijd leuk en bijzonder vond om te doen. Vaak kiest hij dan iets wat we recent hebben gedaan. Ik probeer deze activiteit dan ook vaak te plannen na een leuk uitstapje of een leuke gebeurtenis. Of we kiezen iets uit waar hij op dat moment heel vol van is. Bij de bovenstaande tekening had hij net een nieuwe crossfiets gekregen. Ik vond dat hij die al heel gedetailleerd kon tekenen. Zo verrassend wat ze al kunnen!
We praten dan kort over het onderwerp dat is uitgekozen en dan laat ik hem er over tekenen. Ik pak bewust maar 1 tekenblaadje en laat hem hier op tekenen. Hier wil ik mee bereiken dat hij goed nadenkt over wat hij gaat tekenen. De eerste keren was hij zo klaar, maar nu zitten we steeds langer aan tafel. Ik probeer hem met vragen steeds uit te dagen om zijn tekening zo compleet mogelijk te maken.
Ik vraag steeds wat hij getekend heeft. Dit vond hij in het begin erg moeilijk. Hij was toen nog niet heel bewust aan het tekenen.
Ik schrijf ook altijd in de tekening op wat hij heeft getekend. Ontzettend mooi om te zien wat voor verhalen er dan ontstaan in zo'n hoofdje.
Hoewel je met tekenen bezig bent, is dit ook al een soort van schrijven. Eigenlijk een voorbereiding op het schrijven van verhalen als ze groter zijn.
Ik merk dat mijn zoon er nu zelf ook dingen gaat 'bijschrijven'. Voor mij zijn het krabbeltjes maar voor hem zijn het al echte letters. Ik laat hem ook altijd zijn naam bij de tekening neerzetten. Dit doet hij helemaal op zijn eigen manier. Voor hem staat er echt zijn naam onder.
De tekeningen verzamelen we in een mooie map. Ik zat op de tekening altijd de datum waarop hij is gemaakt en hoe oud onze zoon toen was. Vaak pakken we de map en gaan er in bladeren. Dat vind hij prachtig! Alle verhalen komen dan weer boven en hij weet vaak ook nog precies wat hij heeft getekend.




Geen opmerkingen :

Een reactie posten