zondag 4 mei 2014













Ik ben nu eenmaal een juf in hart en nieren. En dat merk ik ook in mijn manier van opvoeden. Ik vind het super leuk om de jongens op een speelse manier bepaalde vaardigheden aan te bieden. Zo ook vandaag. Voor onze jongste had ik een leuke activiteit bedacht: leren schenken. Klinkt misschien niet heel nuttig maar sta er maar eens bij stil hoe vaak je iets inschenkt per dag. En het lijkt misschien makkelijk voor ons maar een kind heeft er nog opperste concentratie voor nodig. Ook de oog-handcoördinatie wordt zo mooi geoefend. Dit is echt een hele simpele manier om het te oefenen. Maar wat waren mijn mannen er druk mee! Ik had het bedacht voor mijn jongste van 2 maar zijn grote broer kwam er al gauw bij en vond het ook erg interessant. En je hebt alleen maar 2 kannen en wat rijst nodig. Onze jongens pakten er al gauw wat lepels en bekers bij. Ze waren zo wel een half uur zoet. Het schenken ging op een gegeven moment vanzelf over in lepelen / scheppen. Erg goed voor de motoriek! Zo ben je op een speelse manier bezig met de motorische voorbereiding op het schrijven. Ook vonden ze het heerlijk om met hun handen door de rijst te gaan. Zo werden er bijvoorbeeld wegen voor auto's gemaakt en 'schreef' de oudste cijfers in de rijst.

Na afloop lag helaas de helft van de rijst op onze vloer maar ze bedachten helemaal zelf dat ze dat wel konden opruimen met de stofzuiger. En gezamenlijk hebben ze de hele vloer netjes schoongemaakt!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten