zaterdag 3 januari 2015

Wolkendeeg maken!


Vandaag weer een sensopatische activiteit gedaan. Dit keer met een sensory bin, dit wordt ook wel een zintuigentafel genoemd. Een sensory bin of een zintuigentafel is een bak met daarin een of meerdere sensopatische materialen. Op mijn blog heb ik al eerder omschreven wat er met sensopatisch spel wordt bedoeld.


Voor deze sensory bin heb ik een onderbedbox gebruikt. Deze kun je overal wel kopen en zijn niet zo duur. Je kunt ze elke keer weer gebruiken als sensory bin.

Verder heb je bloem en babyolie nodig. Ik heb ongeveer 1,5 kilo bloem en een heel flesje babyolie (300 ml) gebruikt. Je kunt ook ongeveer 8 delen bloem gebruiken en 1 deel babyolie. Dit meng je dan goed door elkaar en je hebt je wolkendeeg klaar. Het wordt ook wel sneeuwdeeg genoemd.

Je voelt vanzelf of het de goede textuur heeft, want dan is het kneedbaar en voelt het niet vochtig meer aan. Een voordeel door de babyolie is dat het ook nog eens lekker ruikt!
Wolkendeeg is een hele fijne senopatische ervaring voor kinderen. Een mooi bijkomend voordeel van het spelen met wolkendeeg is dat de kinderen zo ook hun spieren in hun handen trainen die nodig zijn voor het leren schrijven. 
Kinderen vinden het vaak al heerlijk om alleen hun handen te gebruiken, maar je kunt het natuurlijk aanvullen met allerlei materialen. Bij mij werden er zandbakspulletjes, auto's en duplo poppetjes bij gepakt. 
Een leuke activiteit voor weinig geld!








Geen opmerkingen :

Een reactie posten